Estem preparats per acceptar una malaltia com l’Alzheimer, o altres malalties amb deteriorament cognitiu, i adaptar-nos-hi?
La malaltia d’Alzheimer provoca una progressiva pèrdua de la memòria, deteriorament de les capacitats cognitives, canvis psicològics i alteracions de comportament. Això afecta les habilitats socials i la pròpia independència per atendre la cura personal diària (vestir-se, rentar-se, pentinar-se, alimentar-se, …), les persones afectades per aquestes malalties augmenten el seu grau de dependència dia a dia.
Si es produeix l’eventualitat, ens interessa, entre altres:
- Acceptar la nova situació en la que es troba la persona que la pateix i els canvis que representarà per a la família.
- Entendre les característiques i l’evolució d’aquest tipus de malalties ens permetrà gestionar, en millors condicions, la cura i les atencions específiques que requereix.
- Organitzar-nos per atendre els nous requeriments que ens han sobrevingut.
A més a més, ens interessa:
- Adoptar estratègies que ens facin amable la convivència, simplificant al màxim els quefers diaris i quotidians.
- Desdramatitzar la situació.
- Entendre que no hi ha culpables.
- Aprofitar l’oportunitat per tornar-li, a la persona malalta, l’afecte que ens ha regalat.
- Adoptar mesures per reduir i gestionar l’estrès, la nova situació representa una sobrecàrrega que ens pot ultrapassar.
Per adaptar-nos a la nova situació ens convé:
- Identificar-la, com més aviat millor; conèixer les característiques d’aquestes malalties ens ajudarà a entendre millor com ho està vivint la persona que la pateix i a gestionar la nova situació.
- Adoptar mesures per atendre la cura que requereix la persona malalta, degudament, sense que la situació ens desbordi.
Si no aconseguim adaptar-nos a la nova situació ens estressarem, i això encara afegirà més pressió a la situació.
Comptar amb el suport del coach personal t’ajudarà a gestionar el canvi i aconseguir l’adaptació a la nova situació minimitzant el cost emocional i l’impacte en la salut.
Sophia Blasco, assessora i coach personal
657 825 188
sophiablasco@gmail.com
www.coachingpersonal.cat
Postdata:
Ja que estàs aquí, per què no et subscrius al bloc? És gratis i sempre ho serà! Així rebràs totes les novetats al teu correu immediatament. Ho pots fer des de la secció Subscriu-t’hi! que trobaràs al marge superior dret del bloc.
Et recomano:
La vitamina C, antídot de l’Alzheimer
L’oblit, una estratègia de gestió de la memòria!
L’estrès, a ratlla! (e-Book gratuït)
Estrès, prevenció i gestió
Estrès. Test de vulnerabilitat a l’estrès
Estrès. Test de nivell d’estrès
Què és el Coaching personal? (vídeo)




No, no estem preparats per conviure amb una persona que pateixi Alzheimer o alguna de les malalties deteriorament cognitiu.Primer que tot ho te que aceptar-la com a tal el cuidador que el propi malalt, aquesta part no és gens facil.
Desde fa cinc anys al pare li varen diagnosticar Alzheimer,de moment és bastant independent degut que té els habits molt marcats, però té lapsus cada cop més seguits deguts a la malaltia.
La doctora a l’última visita em va preguntar que com li parlava i s´hi m’alterava , la meva resposta va ser que no, ja que jo li par-lo com si ho estes fent a un nen de set anys, de façana és el meu pare, però de cap no, és molt trist,pensar així m’ajudat molt a entendre la malaltia i entendre que de cap ja no és el meu pare.
Hi han moments que em cau el món a sobre, llavors és quant penso, ens ha tocat i tenim que tirar endavant costi el que costi.
Estem d’acord, no estem preparats, però si es dóna la situació, comptar amb els recursos necessaris i suficients per gestionar-la degudament sense que ens ultrapassi és clau.
Habitualment, aquestes situacions s’aborden afegint, a la ja carregada llista de responsabilitats i quefers diaris que tenim les dones, les noves tasques i atencions, i les persones, les dones també, tenim uns recursos i una energia limitades.
Et recomano el Test de nivell d’estrès ( http://coachingpersonal.cat/2011/02/28/estres-test-de-nivell-destres/ ). Aquest qüestionari, emprat per mesurar l’impacte de l’estrès en cuidadors, i cuidadores, de nens d’educació especial, avalua les manifestacions psicològiques, físiques i socials de l’estrès com a indicadors de salut.
La frase ‘Em cau el món a sobre’, el fet que la doctora et preguntés si t’alteraves i la darrera expressió que empres ‘costi el que costi’ indiquen que la situació te està desbordant. Et convé l’ajuda d’un professional per gestionar sosteniblement la nova situació.
Sophia