Tot configurant Internet en clau de dona

40 Premis Octubre, octubre 2011El 27 d’octubre de 2011, als XL Premis Octubre, dins les Jornades sobre mitjans de comunicació, dedicades a Dones 3.0, amb el lema La identitat virtual i la construcció de gènere, presentí la conferència Configurant Internet en clau de dona, la tens íntegra a continuació:

Tot configurant Internet en clau de dona

L’Assumpció Maresma, directora del setmanari El Temps l’any 1992, fundà l’empresa Partal, Maresma i Associats, propietària de VilaWeb, amb Vicent Partal, que n’és l’editor, i des de llavors, l’Assumpció ha estat la directora de Vilaweb. L’Assumpció Maresma ens explicava, l’any 2008, que ha patit la ‘síndrome de l’acompanyant‘, és a dir, que ha estat víctima d’un masclisme social que ens nega el reconeixement de la feina que fem les dones. I ens diu: Ets l’eterna acompanyant, et conviden sempre amb aquell afegit escrit a mà, que el fa encara més anacrònic, ‘i l’acompanyant‘. Aquest masclisme implícit exclou les dones de l’imaginari del poder. Si hi ha un home a prop, la tendència és creure que els mèrits són d’ell. La dona és un apèndix, un complement, una acompanyant. I ens deia: No n’hi prou en manar, també ho ha de semblar. Assumpció Maresma ens animava a emprar els blocs com una bona eina per fer visible l’imaginari femení a Internet.

En els darrers 10 anys, les dones ens hem decantat per Internet per comprar, per compartir, per comunicar-nos, per treballar, per aprendre, per participar a les Xarxes Socials, etc. L’aparició de la web 2.0, amb els blocs i les xarxes socials, ens ha facilitat passar a crear i compartir continguts i ha provocat un canvi radical:  la identitat femenina s’ha evidenciat a la Xarxa pel que ens agrada, pel que compartim, pel que publiquem, pel que fem , … i aquell masclisme social que ens relegava al paper d’acompanyants que denunciava l’Assumpció Maresma, a Internet, no te cabuda, com ens apunten els estudis i indicadors que veurem a continuació.

ComScore publicà un estudi sobre el comportament d’homes i dones a Internet a nivell global, al juny de 2010, amb el títol “Women on the Web: How Women are Shaping the Internet” (Les dones a la web: com les dones estem configurant Internet), algunes dades de l’estudi:

  • El 46% de la població a Internet som dones.
  • Naveguem una mitjana de 24,8 hores al mes, lleugerament més que els hòmens.
  • Dediquem més temps que els homes a xarxes socials, webs d’educació, botigues en línia, salut, missatgeria instantània i correu electrònic. A més a més, les dones preferim webs amb continguts relacionats amb el nostre rol de gènere: la criança de fills, l’educació, la moda, la salut, la cuina, …
  • Freqüentem les Xarxes Socials un 30% més que els hòmens i també els hi dediquem un 5% més de temps.
  • El 83,5% de les dones europees visitem les xarxes socials.
  • Al Twitter,  dones i hòmens tenim una presència semblant, però en fem un ús diferent, mentre que els hòmens piulen, les dones emprem Twitter per trobar ofertes, llegir notícies sobre celebritats, compartir fotos, piular i llegir piulades.
  • Hòmens i dones visitem les botigues en línia en un percentatge semblant, però les dones hi dediquem un 20% més de temps i ens gastem més diners.

40 Premis Octubre, Configurant Internet en clau de dona, Sophia BlascoTota aquesta activitat a Internet és monitoritzada per aplicacions que ens ‘escolten’ el nostre particular comportament quan naveguem.
Un estudi de la consultora The Boston Consulting Group ha posat en evidència que el 91% de les decisions de compra del planeta les prenem les dones.
I aquí no hi ha masclisme social que valgui, les grans marques saben que amb el pa no s’hi juga, som les dones les que determinem el valor i el futur de les marques i les que manem en l’opció de compra, per això moltes empreses han optat per incorporar talent femení al seus equips, saben que connectar amb la consumidora és crític, les marques ens volen tenir contentes ja que, com a consumidores, configurem l’oportunitat comercial més important del nostre temps; som el mercat emergent més gran del món, més gran que la Xina i l’Índia juntes.

Les dones, a més a més, com a empresàries i emprenedores, imprimim caràcter a l’economia actual.
Un estudi de la patronal catalana CECOT evidencia que les dones empresàries hem augmentat considerablement; l’any 2000, el 13,8% dels associats de CECOT érem dones, l’any 2009 vorejàvem el 40%.
Anna Mercadè, directora de l’Observatori Dona i Empresa, declara que en els darrers 15 anys les dones hem creat moltes empreses, avui dirigim més del 40% de les PIMES, i ho fem amb valors femenins, més que manar liderem i organitzem equips. També destaca que les empreses amb més dones que homes en els equips directius són un 40% més rendibles.
Amb aquestes dades a la mà, i amb raó més que justificada, El Forum ReThink Barcelona 2010 adoptà el lema “Elles decideixen”.
Un bon grapat d’iniciatives ens animen a convertir-nos en emprenedores i a impulsar les nostres pròpies noves empreses relacionades amb les TIC, com a mostra d’aquestes iniciatives tenim:
- FemTalent, que promou la igualtat d’oportunitats i la gestió del talent femení en l’àmbit professional en el marc dels parcs científics i tecnològics de Catalunya.
- Inicitives on-line i off-line per impulsar el llançament d’empreses innovadores per compartir, per ensenyar, per aprendre, com Women2.0 i Women Inspiration and Enterprise.

40 Premis Octubre, 2011, DONES3.0, Amparo Moreno, Sophia Blasco, Laia Climent, Cristina Aced i Marika VilaEmpresaris i publicistes estan descobrint aquestes dades i la implicació que per al valor i per al futur de les marques representen, i han començat a actuar:
- Incorporen dones als equips de gestió, ara saben que equips de direcció amb una majoria de dones els pot reportar un 40% més de beneficis.
- Adopten l’univers, l’imaginari i els valors femenins als seus productes, a les seves campanyes i a les seves webs; fabricar i comunicar per a les dones és més rentable, recordem que el 91% de les decisions de compra les prenem nosaltres, les dones.
- Mirar amb ulls de dona evidencia aspectes que per a un home poden ser irrellevants, per a nosaltres pot ser tan important el tracte com la netedat a l’hora d’avaluar un servei.

Ara, les marques, ens volen tenir a ‘Cor, què vols? Cor, què desitges?’. Alguns exemples ens ho mostren clarament:
- La cura, un aspecte encara molt femení, relacionat amb la sostenibilitat i la qualitat de vida, ha estat el centre de la comunicació de “Volvo for Life”, cotxes segurs i confiables.
- Apple, està considerada avui dia un dels millors exemples de feminització dels seus productes amb uns dissenys molt femenins, tant per la línia i l’estètica visual, arrodonida, neta i clara, com per la tecnologia, més que fàcil d’emprar, un conjunt d’elements que conformen un atractiu perfecte per a les dones.
- Google ha publicat un vídeo, G-Male, per presentant-nos els serveis de Google gratuïts (Gmail, Google calender, G+, Picassa, Google maps, l’street viewer) directament a les dones, emprant la figura de l’home perfecte,  i ens explica que ens pot atendre tan bé perquè ens escolta i està pendent de nosaltres:

.

- L’aigua Contrex, adreçant-se directament a nosaltres, les dones, ens anima a aprimar-nos de maneres divertides:

.

Conclusions.-

El nostre imaginari, el nostre particular tarannà, com a dones, consumidores, emprenedores i empresàries,  està redissenyant productes, campanyes publicitàries, equips de gestió i també està imprimint caràcter a Internet, aquest 8è continent, que estem descobrint, a la vegada que l’estem construint i configurant en clau de dona.
A Internet, el masclisme social que ens nega el reconeixement de la feina feta i provoca la síndrome de l’acompanyant, que tan bé ens il·lustrava l’Assumpció Maresma, no hi té cabuda, i això farà que, en la dimensió presencial, en la vida real en totes  les seves dimensions, el protagonisme de les dones també creixi sense aturador.

Al vídeo que segueix, hi ha recollits alguns fragments de la conferència Tot configurant Internet en clau de dona. Al darrer fragment, acompanyada per la Laia Climent.

Sophia Blasco, assessora i coach

Referències:
XL Premis Octubre, Jornades sobre mitjans de comunicació
Inicitives on-line i off-line: FemTalent , Elles decideixen, Forum Rethink  Women2.0 , Women Inspiration and Enterprise
L’estudi de ComScore Women on the Web: How Women are Shaping the Internet (pdf)
Les dones i Internet (i la Síndrome de l’acompanyant) Paraules des del Poder, Dossiers Feministes, 11, 2008, 135-139. (pdf)
Dones Emprenedores, L’Era de la dona, Informatiu Comerç, 146, 2010, 8-13. (pdf)
Public parts, de Jeff Jarvis: How Sharing in the Digital Age Improves the Way We Work and Live.

Compartir és estimar! de Jose Mondo

About these ads

About Sophia Blasco

Assessorament i coaching personal. Concerta la teva sessió de regal, aprofita-la!
Aquesta entrada s'ha publicat en + Receptes per Viure Bé! i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 respostes a Tot configurant Internet en clau de dona

  1. Mónica diu:

    Considero una eina molt útil, si la saps utilitzar, però és una eina de doble tall, ja que per unes coses és genial, però també, ens controlen més, els que necessiten controlar-nos, llavors jo no la utilitzo molt. I pel que fa al masclisme penso que, és important que anem llaurant un futur millor sense competir i més units, tots ens necessitem, homes dones, ja se sap que el masclisme va existir, existeix i existirà, treballem per realitzar-nos més com a persones i no tant com rivalitat, a veure qui és primer, crec que no hem de posar-nos a la seva alçada, jo sé qui és una dona i qui és un home, qui està darrera d’un home, se sap, sempre existirà el masclisme i depèn de les dones que segueixin en una feixuga batalla, sense molt més sentit que el que elles vulguin donar-li. Sempre considero tota acció molt respectable, però de vegades ens perdem, jo sóc partidària, de treballar i no demostrar, treballar. Entenc perfectament el significat, però hem avançat molt, expressant en el dia a dia, sense aixecar molt la veu, i això ens ha estat gratament correspost en la vida, són mèrits d’anys i segles, és perseverança, les dones som unes lluitadores i unes treballadores per naturalesa i anem sent degudament compensades, jo crec que ni som conscients del gir que ha donat el món en aquest tema, però millor seguir treballant i lluitant amb amor. Ells sempre ho van tenir més fàcil, els va venir donat. Però nosaltres seguim avançant, deixant-la vida moltes vegades, però arribarem al final del nostre propòsit amb amor. Ho sento molt llarg. Gràcies Sophia.

  2. Com bé dius, crec que les dones encara no som conscients del gir que ha donat el món en aquest tema.
    Gràcies per la teva aportació Mónica.

  3. En la societat del coneixement les dones teniu molt a dir i molt a aportar.

  4. El que no entenc és per què sempre hem de parlar de dones i homes, de coses femenines i masculines, etc. Jo crec que primer de tot som persones. Una altra història és que les dones no siguem tractades al 100% com a persones, perquè en el fons, el problema és aquest.
    De fet, vull que quedi clar que jo no em considero una dona, sinò una persona de sexe femení…

I tu, què en penses? Explica'ns-ho!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s