Volen consumidores compulsives, els surt a compte

No és fàcil controlar la població per la força, hem guanyat massa llibertats: sindicats, parlaments amb partits per als treballadors, dret de vot de la dona … Els calia trobar altres mitjans per controlar la població.

Van descobrir que ens podien controlar modificant les creences i les actituds. Una de les millors formes de controlar les persones és el que el gran economista Thorstein Veblen va definir com fabricar consumidors.

Ho fan fabricant necessitats fictícies i prescindibles, fent que satisfer-les sigui abastable i presentant-les com essencials per viure, així aconsegueixen convertir-nos en consumidores irracionals desinformades. Això ho fan amb una gran sofisticació, com podem apreciar en aquest eslògan de Marlboro:

‘Ja no es veuen molts sementals salvatges. És un dels últims d’una raça salvatge i molt singular. Vingui al país de Marlboro ‘.

Estan aconseguint que els adolescents, quan tenen un dissabte a la tarda lliure, vagin al centre comercial.
Pretenen controlar-nos i instal·lar-nos a tota la ciutadania dins d’un sistema perfecte, una societat basada en una diada, en una parella: tu i la teva televisió o el teu telèfon mòbil i Internet. És aquí on la publicitat presenta com ha de ser la teva vida apropiada: el tipus d’aparells que has de tenir, com t’has de vestir, on has d’anar, …
Et recorden que has d’invertir el teu temps i el teu esforç per aconseguir aquestes coses que ni necessites, ni vols i que, probablement, que acabaràs llençant. I ens diuen que tot això és imprescindible per viure una vida “decent” d’acord al model de societat que els interessa construir.

Per ajudar-nos a entendre-ho: els mercats se suposa que es basen en ‘consumidors informats prenent decisions racionals‘. En un sistema de mercat així, un anunci de televisió d’un cotxe donaria informació autèntica del cotxe: prestacions, característiques tècniques, etc. Res a veure amb un anunci d’automòbils on presenten el cotxe volant, escalant una muntanya o quelcom per l’estil. L’objectiu de la publicitat és crear consumidores desinformades que prenguin decisions irracionals.

El sistema de representació democràtic fa les eleccions de la mateixa manera per aconseguir un electorat desinformat que prengui decisions irracionals i sovint en contra dels seus propis interessos. Això ho podem veure en aquests grans espectacles electorals que organitzen.

Les persones rebem moltíssima publicitat i informació veritable i falsa a diari. Seguim sent lliures per escollir, o ens estan piratejant les opinions? Com diria Yuval Noah Harari, historiador i autor de ‘Sàpiens : una breu història de la humanitat‘: Els cervells ‘hackejats’ també voten.

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Traducció i adaptació d’un fragment de “Ellos entendieron que era mas sencillo crear consumidores que someter a esclavos” Chomsky

Coach personal

Arxivat a + Receptes per Viure Bé!
La teva sessió de regal, d'Isabel Mas
Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!