10 consells per superar les barreres de comunicació

Les barreres de la comunicació la fan ineficaç; la receptora rep el missatge alterat. Podem identificar-les i trobar solucions per superar-les.

10 consells per superar les barreres de comunicació

  1. Reduir les diferències de percepció
    Necessitem representacions i argots compartits, protocols d’actuació per escrit…
  2. Utilitzar un llenguatge clar i senzill
    Estalviem-nos l’ambigüitat.
  3. Reduir i eliminar el soroll
    Identificar la font de soroll i reduir-la o eliminar-la al màxim.
  4. Practicar l’escolta activa, escoltar amb atenció
    Hi ha una gran diferència entre “escoltar” i “escoltar activament”. La receptora fa les preguntes pertinents, necessàries i suficients a l’emissora per assegurar-se que ha entès el missatge completament.
  5. Procurar-nos un bon estat emocional ens ajudarà a fer un ús efectiu del llenguatge corporal
    El missatge es pot quedar afectat per emocions no pertinents i provocar malentesos.
  6. Optar per una estructura organitzativa simple amb el nombre de nivells jeràrquics òptim
    Farà que la comunicació sigui més efectiva.
  7. Emetre la informació necessària i suficient, la rellevant i pertinent
    Evitarem la sobrecàrrega d’informació.
  8. Fer comentaris constructius i practicar el reforç positiu
    Encara que una valoració sigui negativa, ens interessa presentar-la de forma constructiva (fer visibles els encerts i els errors, tractar-los com a errors del procés a la llum dels objectius, no desqualificant les persones que ho han dut a terme). Un feedback constructiu generarà una comunicació efectiva dins l’equip.
  9. Seleccionar i utilitzar els canals adequats
    La comunicació per escrit fixa els missatges i ens estalvia rumors.
    Per a recordatoris de canvis al protocol: un post-it.
    Per supervisar i fer el seguiment d’un assumpte: un informe concret setmanal.
    Per delegar una responsabilitat: un escrit que la formalitzi.
    Per fixar un protocol d’actuació: un diagrama de flux pot ser ideal…
  10. Ajustar la càrrega de treball
    Per aconseguir una comunicació eficaç a l’organització, els caps han de procurar que l’equip pugui garantir els objectius de manera oportuna sense que es trobin en que no poden implementar els protocols de comunicació per falta de temps. Si l’equip treballa pressionat, la comunicació no es podrà completar, no quedarà temps, i se’n ressentirà.

Superant les barreres de comunicació, aconseguim una comunicació fluida i eficaç.
Per superar-les, necessitem identificar-les, definir i aplicar bones solucions, aquests 10 consells ens hi ajudaran.

Traducció i adaptació de “Overcoming Communication Barriers

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Coach personal

Tagged with: ,
Arxivat a Desenvolupament professional, Relacions Personals
La teva sessió de regal, d'Isabel Mas
Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!

%d bloggers like this: