La vitamina D ens protegeix de les infeccions respiratòries

La vitamina D ens protegeix de patir infeccions respiratòries provocades per virus o per bacteris.

El doctor John Campbell presenta, al vídeo que segueix, les troballes i les conclusions de l’estudi “Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data“, publicat a al British Medical Journal el 15 de febrer de 2017 i ens dona algunes recomanacions:

  • Ens informa de les fonts de vitamina D
  • Ens concreta com la vitamina D ens reforça els sistema immunològic
  • Ens detalla i quantifica en quin percentatge redueix l’agudesa i el risc de patir infeccions respiratòries
  • Ens explica que les deficiències de vitamina D estan associades a un increment del risc de patir càncer i a una reducció de l’esperança de vida
  • Ens presenta les dosis de suplements de vitamina D recomanades al minut 12 del vídeo

He fet una traducció lliure al català d’alguns dels punts, ja que el vídeo està en anglès, la trobaràs després del vídeo.

El dèficit de vitamina D està vinculada amb un increment de la quantitat i de la severitat de les infeccions víriques o bacterianes del tracte respiratori.

Els suplements de vitamina D redueixen significativament el risc de contraure infeccions del tracte respiratori i la severitat d’aquestes segons l’estudi esmentat que conclou que hi ha:

  • Una reducció de fins un 12% de patir infeccions agudes respiratòries per bacteris o virus en la població en general quan pren vitamina D ocasionalment
  • Una reducció de fins un 19%, si els suplements de vitamina D es prenen diàriament o setmanalment.
  • Una reducció de fins un 70%, si els suplements de vitamina D es prenen diàriament o setmanalment per poblacions amb un dèficit significatiu de vitamina D

A l’estat espanyol, pateixen dèficits de vitamina D entre el 30% i el 70% de les persones d’edat avançada, segons recull la tesi doctoral Dèficit de vitamina D entre la gent gran. Estudi epidemiòlogic i conseqüències clíniques associades, de la doctora Montserrat Vaqueiro Subirats.

La nostra pell produeix vitamina D quan l’exposem a la llum del sol, a partir de la provitamina D, per això és important prendre el sol un mínim de minuts al dia.

Algunes fonts de provitamina D:

  • Peix blau com la tonyina, el verat i el salmó
  • Fetge de vedella
  • Formatge
  • Rovells d’ou
  • Aliments enriquits amb provitamina D

Les conclusions de l’estudi recomanen introduir mesures des dels sistemes públics de salut per fomentar bons nivells de vitamina D en la població, especialment a l’hivern en les zones nòrdiques, i supervisar els nivells de vitamina D de la població per si cal prescriure suplements de Vitamina D.

El professor Enric I. Canela, a Protegiu-vos dels danys del SARS-CoV-2, publicat el 13 de maig de 2020, recull 4 estudis que confirmen l’efecte protector de la vitamina D pel que fa a la Covid-19.

Pel que fa a la dosi de vitamina D, el doctor John Campbell, a parir del minut 12 del vídeo, ens recomana 1.000 UI o 25µg al dia, en la mateixa línia, els doctors Torres del Pliego i Nogués Solán, a l’article “¿Cómo utilizar la vitamina D y qué dosis de suplementación sería la más idónea para tener el mejor balance eficacia/seguridad?” publicat a la Revista de Osteoporosis y Metabolismo Minereral conclouen: “Parece claro que para la mayoría de los individuos se necesitarían entre 800 y 1.000 UI al día”, entre 20 i 25µg al dia.

La radiació ultraviolada solar (UV) és necessària per a que la pell sintetitzi la vitamina D i, a la vegada, és un dels factors més importants en el desenvolupament del càncer de pell, d’eritema i d’envelliment de la pell, per la qual cosa necessitem prendre el sol amb moderació. Pel que fa al temps necessari d’exposició de la pell a la radiació ultraviolada solar (UV) per aconseguir els nivells òptims de vitamina D, l’estudi “Solar ultraviolet doses and vitamin D in a northern mid-latitude” de la Universitat de València conclou que varia molt en funció de l’estació de l’any:
– A la tardor i a l’hivern, necessitem exposicions d’un 10% del cos durant unes 2 hores.
– A la primavera i a l’estiu, amb exposicions d’un 25% del cos durant uns 10 minuts ja ens bastaria.

Articular aquest conjunt de factors, els aliments que ens aporten provitamina D, prendre el sol necessari i suficient, i completar-ho, si calgués, amb suplements de vitamina D, ens interessa per aconseguir un bon nivell de protecció davant de les infeccions respiratòries.

Actualitzat el 18 de maig de 2020

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Coach personal

Tagged with:
Arxivat a Alimentació i salut
La teva sessió de regal, d'Isabel Mas
Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!

%d bloggers like this: