La dieta miracle, un risc per a la salut!

Un estil de vida saludable t'ajudarà a recuperar el teu pes saludableArriba amb les flors de maig i anuncia ràpides pèrdues de pes força encisadores, és la dieta miracle.
Aquestes dietes miracle imposen una restricció calòrica severa que, generalment, implicarà: carències de vitamines i de minerals, greus alteracions metabòliques, monotonia alimentària, que les farà insostenibles en el temps i posarà en perill la nostra salut.
Aquestes dietes es caracteritzen per les escasses calories que aporten. En situació de semidejú, l’organisme engega mecanismes d’adaptació i utilitza les proteïnes corporals com a font d’energia alternativa, la qual cosa li provocarà pèrdua de massa muscular i formació de cossos cetònics.

Les persones que seguixen aquestes dietes miraculoses associen la pèrdua de massa muscular amb l’èxit del règim que estan fent; la pèrdua de pes és constatable durant les primeres setmanes. Aquests resultats espectaculars es deuen a que el teixit muscular és molt ric en aigua, i en utilitzar-lo com font d’energia alternativa també s’elimina molta aigua; algunes vegades, fins i tot, afavorit per la utilització de diürètics. Aquest dos factors sumats generen una espectacular pèrdua de pes, concretament de massa muscular i d’aigua.

D’altra banda, les ‘dietes miracle’ afavoreixen una recuperació molt ràpida del pes perdut quan s’abandona el règim, provocant l’anomenat efecte ‘io-io’. La tendència imparable a recuperar el pes perdut es produeix per un sofisticat conjunt d’estratègies que l’organisme engega per adaptar-se a la situació de semidejú a que el sotmetem; un seguit de potents mecanismes neuroendocrins, que s’oposen a la pèrdua de pes, s’activaran: una major eficàcia metabòlica, mecanismes d’estalvi energètic i un increment de la gana que, inevitablement,  ens abocaran a una recuperació ràpida del pes perdut tan aviat tornem a menjar amb normalitat.

En definitiva, aquestes dietes força restrictives, molt baixes en calories, encara que aconsegueixen una disminució de pes a curt termini, no ens alliberen del greix que ens sobra i constitueixen un risc per a la salut inacceptable, ja que poden:
1. – Agreujar el risc d’alteracions metabòliques significatives.
2.- Provocar desnutricions proteiques i dèficit en vitamines i minerals.
3.- Desencadenar trastorns del comportament alimentari com l’anorèxia i la bulímia.
4.- Produir efectes psicològics negatius.
5.- Afavorir l’efecte io-io i abocar-nos, en acabar la dieta, a recuperar un pes superior al que teníem en començar-la, contribuint significativament a abocar-nos al sobrepès o a l’obesitat.

Les anomenades ‘dietes miracle’ les podem classificar en tres grans grups:

a) Les Dietes Hipocalòriques desequilibrades; on s’inclouen la dieta de la Clínica Mayo, la dieta ‘Menja la meitat’, la dieta ‘Gourmet’, la dieta ‘Zero’. Aquestes dietes provoquen pèrdua de massa muscular i, com a conseqüència de l’adaptació metabòlica a la disminució dràstica de la ingesta calòrica, una disminució de la despesa energètica. A més a més, provoquen nombrosos dèficits en nutrients si es perllonguen per períodes de temps llargs.

b) Dietes dissociatives: dieta de Hay o Dissociada, règim de Shelton, dieta Hollywood, dieta de Montignac, Antidieta, etc. Defensen que els aliments no contribueixen a l’augment de pes per si mateixos, sinó al fet de consumir-se segons determinades combinacions. No limiten la ingesta d’aliments sinó que pretenen impedir el seu aprofitament, com a substrat energètic, dissociant-los.

c) Dietes excloents: es basen a eliminar de la dieta algun nutrient. Aquestes dietes poden ser:
1)  Riques en hidrats de carboni i sense lípids i proteïnes, com la dieta Dr. Prittikin i la dieta del Dr. Haas.
2) Riques en proteïnes i sense hidrats de carboni: dieta de Scardale, dieta dels Astronautes, dieta de Hollywood i la dieta de la Proteïna Líquida. Produeixen una sobrecàrrega renal i hepàtica molt important.
3) Riques en greixos: dieta d’Atkins, dieta de Lutz. Es coneixen com a dietes cetogèniques. Poden ser molt perilloses per a la salut, produint greus alteracions en el metabolisme (acidosi, cetosi, augment de colesterol sanguini, etc.)

Per aprimar-te definitivament adopta el programa Dieta, mai més! i t’aprimaràs de forma saludable i sostenible, menjant i gaudint, sense pesar els aliments ni comptar les calories, sense prohibicions, sense suplements i sense exhaurir-te cremant calories. Comença avui mateix! Parlem-ne!

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Documentat a:
Traducció i adaptació de la pàgina Dietas milagro: un riesgo para la salud de la web de NAOS (Estratègia per a la Nutrició, l’Activitat física i la prevenció de l’Obesitat de l’Organització Mundial de la Salut), on també hi ha, d’algunes d’aquestes dietes miracle, les característiques principals i els potencials riscos per a la salut.
Test de Alcat
Dieta de Montignac
Dieta disociada de Hay
Dieta del grup sanguini
Dieta de la sopa
Dieta de la lluna
Dieta de la Clínica Mayo
Dieta del Dr. Atkins
Dieta del pomelo
Dieta del iogurt
Dieta de la poma
Dieta per perdre un kilo en dos dies
Dieta de la carxofa
Dieta isolipoproteica o Isodieta
Dieta dels “potitos”
Dieta o mètode Dukan
El llibre ‘La cuina de la salut’ de Ferran Adrià, Valentín Fuster, i Josep Corbella, Editorial Planeta 2010.
El llibre ‘Quan la vida puja a la bàscula’ de Pilar Senpau, Editorial Pòrtic 2011
Descripció de l’Efecte io-io  i  Cossos cetònics a la Viquipèdia

Compartir és estimar! de Jose Mondo

Tagged with: , ,
Arxivat a Alimentació i salut
6 comments on “La dieta miracle, un risc per a la salut!
  1. fdelab ha dit:

    Gràcies per l’apunt. Trobo molt important que hagi esmentat els trastorns alimentaris entre els perills que comporten les menes de dieta miracle que critica. Com a bulímica en recuperació, només hi voldria afegir que, de fet, tota restricció severa de la ingesta d’aliment durant un període prou llarg (cosa que normalment passa quan els règims se’ns escapen de les mans) pot desencadenar el mecanisme neurològic que porta a la bulímia. I potser hi som més vulnerables en l’adolescència, però els comportaments compulsius amb el menjar ens els podem acabar “provocant” inconscientment a qualsevol edat.
    Així com estem acostumats a rebre missatges de conscienciació social contra les drogues, el tabac, etc., em sorprèn que les dietes nocives (on també hi ha negoci) es critiquin tan poc. Gràcies de nou, doncs!

    • Sophia Blasco ha dit:

      Especialment les dietes hipocalòriques poden provocar seriosos Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) ja que, en reduir significativament les calories en la dieta, l’organisme pot engegar els mecanismes instintius d’adaptació a la fam per garantir la supervivència.
      Aquest mecanisme fou estudiat i descrit per Ancel Benjamin Keys, aprofito per deixar aquí la drecera http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment
      L’esmentat mecanisme d’adaptació també està implicat en l’efecte io-io de les dietes hipocalòriques http://ca.wikipedia.org/wiki/Efecte_io-io
      Pel que fa a campanyes de concienciació, com bé dius, les dietes belluguen molts diners i aquest factors també hi juga.

  2. surfzone ha dit:

    Vinc del bloc Sense pensar gaire, m’heu deixat un comentari al meu apunt sobre la dieta. Teniu tota la raó, en altres ocasions hem intentat fer dietes molt sacrificades i si arriben a un mes és tot un èxit; en canvi, amb aquesta dieta hipocalòrica (però poc hipocalòrica) que ens va fer una parenta dietista vam aconseguir perdre els quilos que ens havíem proposat. Amb molt més temps que una dieta miracle, però ho vam aconseguir (la meva dona va recuperar els quilos amb 3 embarassos… i jo menjant com un condemnat XD). Ara tornem a posar-nos-hi de debò, segur que ho aconseguim!

  3. Quim ha dit:

    m’agrada molt llegir-te

I tu, què en penses? Explica'ns-ho!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: