A l’hora d’afrontar un canvi, hi ha molts factors que hi intervenen. El gràfic ens fa un bon recull dels aspectes més significatius: l’edat, l’educació, l’entorn, l’esforç, la por del fracàs i molts d’altres, però n’hi ha un de particularment significatiu: la por del canvi. La por ens pot abocar a defugir canvis força interessants i a engegar una estratègia de resistència al canvi. Per aquest motiu, és important detectar quan la por del canvi agafa la direcció del procés.
Els canvis, com que ens arriben embolcallats d’incertesa, és natural que ens generin un cert recel o, fins i tot, que ens facin por. És llavors quan podem optar per defugir-los, i som capaços d’emprar tota mena d’estratègies per mantenir l’estatus quo.
Erich Fromm defensa que, a més a més de superar la por del canvi, hi ha 4 condicions necessàries per engegar el canvi.
Hi ha un seguit d’indicadors que et poden ajudar a descobrir la por del canvi:
- Considerar el cost del canvi abans de considerar els beneficis que et pot arribar a reportar.
- Posar el centre en la repercussió negativa que el canvi representarà en alguns aspectes en comptes de ressaltar la gran quantitat de beneficis que t’aportarà.
- Exagerar les bondats de la situació actual.
- Menystenir l’autoritat, o l’experiència, de les persones que t’animen a avançar.
- Focalitzar-te en les poques coses que podrien sortir malament en lloc d’avaluar la gran quantitat de millores que et podria representar.
- Posar el pes en els costos a curt termini en lloc d’en els beneficis a llarg termini.
- Aferrar-te als beneficis de la situació actual.
- Endarrerir la decisió en comptes d’accelerar-la.
- Defensar a capa i espasa una situació insostenible.
- Comparar el millor del que hi ha ara amb els pitjors resultats que el canvi podria arribar a comportar-te.
Aquests indicadors et permetran descobrir que la por del canvi està portant la direcció i t’interessa recuperar el control de la teva vida.
Compta amb mi per superar la por del canvi. Posa-t’hi ara mateix! Hi tens molt a guanyar! Parlem-ne!
Sophia Blasco Castell, assessora i coach
Documentat a The warning signs of defending the status quo de Seth Godin
Troballa feta gràcies a @miquelbaixas
La por al canvi, aquesta enemiga que ens impedeix avançar…
Ens interessa descobrir-la i superar-la!
El canvi és permanent, ens interessa tenir recursos per adaptar-nos-hi!
Interessant post que ens pot ajudar en estos moments d’incertesa
La incertesa és una generadora de pors de primer ordre!
Gràcies, Amparo.