Fonts generadores d’estrès

Canvi casa, de José Luís Vilà, il·lustració de l'e-Book L'estrès, a ratlla!Hi ha diverses situacions que et posen nerviosa, inquieta o que t’agobien, en definitiva són situacions que et sobrecarreguen i t’estressen. Qualsevol esdeveniment pot ser un estressor,  la naturalesa del procés d’estrès  és  interactiva,  la  condició  d’estressor  depèn  de  diversos  factors, d’entre ells:

  • L’apreciació  subjectiva  que  fem  de  la  situació  a  la  que  ens  veiem exposats. No totes les persones fan la mateixa avaluació d’un mateix fet, un  canvi  de  domicili  pot  ser  avaluat  per  un membre  de  la  família  com una  oportunitat  per  descobrir  nou  veïnat,  i  per  un  altre membre  de  la família com una càrrega per haver de refer l’arrelament al nou barri. Una  persona  pot  considerar  que  és  un  repte,  una  oportunitat, que  fins  i  tot  li  generarà  sentiments  d’eficàcia  i  superació. Una altra persona pot avaluar  que  es  troba  davant  una  amenaça  que  la  posa  en  situació  de perill i generarà ansietat en veure’s superada per la situació.
  • Els  factors  situacionals  que  influeixen  sobre  l’avaluació:  la  novetat,  la impredictibilitat,  la  incertesa,  la  imminència,  la  durada,  l’ambigüitat,  … aquest  conjunt  d’elements  tenen  en  comú  la  dificultat  per  predir  quin serà el curs més probable dels esdeveniments i aquest és un  factor que ens pot desassossegar profundament.
  • De  les  estratègies  d’afrontament  disponibles.  La  resposta  no  serà  la mateixa davant una situació amb la que estem familiaritzats,  sabem  com fer-li front,  que  davant  d’una  situació  completament  nova  per  nosaltres.  La reacció  d’uns  pares  davant  la  febre  d’un  bebè  d’un  mes  d’edat  serà diferent  si és el primer bebè o  si ja és el cinquè. Les habilitats  socials, l’experiència, els recursos, les  habilitats per  afrontar els reptes i els canvis que hem anat adquirint al llarg de la vida marquen la diferència.

Hi ha certs factors que estressen la majoria de les persones, com l’exposició a canvis de torn de manera continuada, el treball nocturn o la violència a l’entorn de treball o domèstic. És convenient minimitzar les fonts d’estrès, la nostra salut està en joc i tenim molt a guanyar mantenint l’estrès a ratlla.

Qualsevol situació que et superi, pots aconseguir controlar-la i retrobar la serenor. El programa L’estrès, a ratlla!, t’ajudarà a identificar què t’està estressant i a definir què pots fer per posar l’estrès a ratlla definitivament, guanyaràs salut i qualitat de vida. Posa-t’hi ara mateix. Puc ajudar-te a aconseguir-ho, parlem-ne!

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Nota: Aquest article forma part de l’e-Book L’estrès, a ratlla!

Compartir és estimar! de Jose Mondo

Tagged with:
Arxivat a Desenvolupament professional, Estrès i qualitat de vida, Gestió emocional
10 comments on “Fonts generadores d’estrès
  1. Mónica ha dit:

    A mi em va va passar canviant de País, a Londres per 13 mesos francament va ser bastant dur, sense idioma, sense gent coneguda, va ser tot un repte, uf. Vaig estar 13 mesos, si es passa molt
    dur, però després sents que tot aquell temps t’ha valgut la pena, per a moltes altres coses. Si, crea estrès, en major o menor mesura un canvi, i és cert el que explica el new post depèn de les persones s’ho prenen amb més angoixa que altres.
    Però tot canvi sempre és positiu.
    Sophia m’has fet pensar en Londres amb el new post, jejejeje.
    T’agraeixo

    • Sophia Blasco ha dit:

      Els canvis sempre ens obren portes a mon desconeguts i això ens fa activar les alertes, ens estressa, però cadascú reaccionem diferent.
      M’alegra saber que valores positivament l’experiència i haver-te recordat Londres.
      Gràcies Mónica

  2. […] Fonts generadores d'estrès | Sophia Blasco. Coaching personal Canvi casa, de José Luís Vilà, il·lustració de l'e- Qualsevol esdeveniment pot ser un estressor. Com que la naturalesa del procés d'estrès és interactiva, la condició d'estressor depèn de diversos factors, d'entre ells: … Source: coachingpersonal.cat […]

  3. Joan López Casanoves ha dit:

    Molt bona tarda, Sophia, Mònica i amics i amigues de ReceptesxViureB,

    Com sempre, una altra entrada imprescindible. Moltes gràcies per compartir consells fonamentals, Sophia.

    Una abraçada per a tots i totes i feliç entrada de setmana.

  4. Oriol López ha dit:

    El que diu l’article és ben veritat, les coses que ens estressen varien molt en funció de cadascú i, per tant, entenc que les estratègies per posar a ratlla l’estrès també.

    • Sophia Blasco ha dit:

      Exactament, allò que ens cal fer per prevenir i controlar l’estrès és diferent per a cadascú, ens interessa personalitzar les estratègies. Aquí, no val allò del “café para todos”.
      Gràcies pel comentari.

  5. Joan López Casanoves ha dit:

    Completament d’acord, amb aquest argument, Oriol i Sophia. Només cal observar què ens estressa a nosaltres i comparar-ho amb els casos de les persones properes i aviat ens n’adonem. Per tant, cal posar en pràctica maneres de fer individualitzades. Una experiència molt personal: hi ha tantíssimes persones que troben en la natació una activitat desestressant; a mi, encara m’estressa més. En ocasions he provat de nedar amb regularitat, i, al cap de les poques setmanes, noto que surto de la piscina cada vegada més tens. Per donar la volta a l’exemple i expressar-lo en positiu: no hi ha res que em desestressi menys que jugar a futbol, però, com que estic delicat dels genolls i no puc fer-ho com solia, he trobat en passejar una bona estona amb la nostra gossa un desestressant irreemplaçable. Cadascú ha de buscar a dins seu amb confiança si vol trobar.

    Una abraçada per a tota la família de ReceptesxViureB.

    • Sophia Blasco ha dit:

      Gràcies per il·lustrar la importància de la personalització amb la teva experiència Joan.
      Dues bones estratègies, no per tothom.
      Però, pel que fa a les fonts d’estrès, la capacitat de maniobra per aconseguir reduir el nivell d’estrès és molt gran i és l’estratègia més interessant. Per controlar el nivell d’estrès, la millor opció és no estressar-nos; ja sé que això no és fàcil, però és possible, i el coaching ens pot ajudar a aconseguir-ho.

  6. Joan López Casanoves ha dit:

    Tens tota la raó, Sophia. Com a la resta de coses que ens afecten a la vida, més val prevenir que curar i, efectivament, qualsevol estratègia per apagar la font és millor que gestionar el que n’hagi brollat. Jo també confio en el coaching com a mètode per, entre altres moltíssimes coses, reduir l’estrès. Moltes gràcies per continuar il·luminant-nos.

    Una abraçada per a tothom!

I tu, què en penses? Explica'ns-ho!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

La teva sessió de regal, d'Isabel Mas

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!

Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book
%d bloggers like this: