El 28 d’abril és el Dia Internacional de la Seguretat i la Salut al Treball.
No hi ha feines amb risc zero
Cada lloc de treball té uns riscos que ens interessa identificar, controlar i prevenir.
Avui, un alt percentatge de treballs són d’oficina i aquí l’estrès és un dels riscos psicosocials. L’estrès es tradueix en contractures musculars, lumbàlgies, insomni, irritabilitat, … impactant en la nostra salut considerablement. És una de les principals causes de baixa laboral a Catalunya.
Les principals conseqüències de l’estrès són les anomenades malalties cròniques d’adaptació. L’Oficina de Seguretat, Salut i Medi Ambient de la Universitat de Barcelona, al monogràfic Estrès en el Treball, ens en detalla algunes:
- Accidents cardiovasculars. La pressió psicològica per un control excessiu dels processos de treball, o per altres raons, augmenta el risc d’alteracions cardiovasculars.
- Disfuncions dels músculs i dels ossos. Les contractures, les sobrecàrregues de determinades articulacions, etc., segons les investigacions de la NIOSH (National Institute for Occupational Safety and Health) i altres organitzacions, són atribuïbles a l’estrès.
- Trastorns psicològics. La depressió, l’ansietat i el “burn-out” poden estar relacionades amb activitats estressants.
- Accidents en el lloc de treball. Unes condicions de treball estressants interfereixen amb la pràctica d’un treball segur afavorint els riscos d’accidentalitat.
- Alteracions del sistema immunitari, provocant un increment d’infeccions i al•lèrgies.
- Disfuncions del sistema digestiu com la gastritis, el colon irritable, etc.
- Hipertensió arterial.
- Increment de les taxes de colesterol.
- Insomni.
- Sobrepès i obesitat.
Hi ha moltes malalties provocades per l’estrès laboral com a resultat de l’esforç de l’organisme per adaptar-se i fer front a les exigències de l’entorn, tenir-ho en compte és el primer pas per millorar i preservar la nostra salut i la nostra qualitat de vida.
Adoptar mesures preventives, des de les organitzacions i a títol individual, és clau per preservar la nostra salut, i la primera mesura és, sens dubte, posar l’estrès a ratlla.
Si no vetllem nosaltres per la nostra pròpia salut, a qui li encarregarem que ho faci?
Reduir i gestionar l’estrès t’interessa, és una mesura que incrementarà la teva salut i la teva seguretat a la feina. El programa L’estrès, a ratlla!, t’ajudarà a identificar què t’està estressant i a definir accions a fer per posar l’estrès a ratlla definitivament, guanyaràs salut i qualitat de vida. Posa-t’hi ara mateix. Puc ajudar-te a aconseguir-ho, parlem-ne!
Sophia Blasco Castell, assessora i coach
Documentat a:
Notes sobre l’estrès en l’àmbit laboral. Generalitat de Catalunya. Departament de Governació i Administracions Públiques. Direcció General de la Funció Pública
L’Estrès Laboral i la seva influència sobre la salut, Agència de Salut Pública de Barcelona
L’estrès en el treball. Universitat de Barcelona. Oficina de Seguretat, Salut i Medi Ambient
De vegades es fa broma sobre aquest tema de l’estrès i no se li dóna la importància que té. Tal i com ens fa veure aquest article, cal prendre’ns aquest tema molt seriosament, ens hi va la salut!