El conflicte pot sorgir en qualsevol relació, a la feina, amb els fills, amb els pares, amb la parella, amb el veïns, … Hi ha maneres i maneres d’afrontar el conflicte, les estratègies de confrontació i les d’evitació radicalitzaran el conflicte, per contra, les estratègies de conciliació afavoriran l’entesa entre les parts.
Abans d’abordar la resolució d’un conflicte, cal tenir en consideració alguns previs que te’n facilitaran la resolució:
a.- Parlar amb respecte de les àrees de desacord.
b.- Estar disposat, o disposada, a escoltar a l’altra part.
c.- Mantenir la serenor.
d.- Evitar culpar i acusar.
Les pautes per fomentar l’entesa en la resolució de conflictes són:
1.- Posar els fets al centre i descriure’n l’impacte que hagin tingut. Posar les suposicions al centre no ens interessa.
2.- Utilitzar la paraula “Jo” per descriure l’impacte dels fets en la teva persona a diversos nivells, l’emocional també; emprar “tu” o “vosaltres” culpabilitza i activa la posició defensiva.
3.- Escoltar les raons dels altres, deixar-los que s’expliquin.
4.- Reflexionar sobre les raons que donin i mirar d’entendre’ls; practicar l’empatia.
5.- Exposar els sentiments que ens hagi activat.
6.- Explicar-vos i escoltar-vos tantes vegades com sigui necessari. Totes les persones heu de poder explicar-vos, expressar els vostres sentiments i sentir que heu estat escoltades.
7.- Si l’altra persona no ofereix una possible solució, preguntar-li: “Què creus que podem fer per resoldre aquest problema?” Esperar que l’altra persona aporti una solució. Mai no dir-li què s’ha de fer. Així manifestem la nostra confiança en els altres i, a més a més, afavorim l’aportació de solucions creatives i innovadores. Ens convé ajudar a trobar una solució conjunta on els interessos de totes les parts estiguin contemplats; quan això és doni, la motivació per portar-la endavant serà més gran.
Totes les persones, tinguem l’edat que tinguem, responem molt bé en ser tractades amb respecte i consideració. Ens cal un mica de pràctica per aprendre a comunicar-nos afavorint la bona entesa. Si comencem a practicar, els beneficis no es faran esperar.
En les relacions humanes, podem adoptar moltes formes de comunicació, però no totes ens donen els mateixos resultats. En les relacions interpersonals, adoptar l’estratègia guanyar/guanyar és l’única que, en demostrar respecte i consideració vers les persones, n’enforteix la unitat.
Resoldre els conflictes reforçant l’entesa i la unitat en les teves relacions interpersonals t’interessa, puc ajudar a aconseguir-ho. Parlem-ne!
Sophia Blasco Castell, assessora i coach
Crèdits: La imatge és de Frato, publicada al bloc Recursos tecnològics digitals per a la tutoria de 4t d’ESO
Gràcies per aquestes bones recomanacions.
Comptar amb una bona estratègia per resoldre conflictes ens farà la vida més agradosa. Gràcies per comentar, Oriol.
Un article molt interessant!