Greixos i olis, essencials per a la salut

Una ingesta d’olis i greixos d’un 35% de l’energia diària ens redueix el risc de mortalitat prematura i d’accidents vasculars cerebrals.
Per contra, una ingesta per sota del 7% de l’energia diària ens incrementa el risc de mortalitat per malalties cardiovasculars.

L’informe “Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study“, publicat a The Lancet, conclou que:

  • Una ingesta superior al 60% de carbohidrats, del total de calories diàries, incrementa el risc de mortalitat prematura. Els carbohidrats més utilitzats són processats, com l’arròs blanc, el pa blanc i la pasta.
  • Ingestes d’olis i greixos d’un 35% de l’energia diària, redueixen el risc de mortalitat prematura i d’accidents vasculars cerebrals, incloent-hi els àcids grassos saturats (greixos d’origen animal com la mantega, la llard, el greix de la carn, els greixos dels productes làctics o el rovell d’ou) i els insaturats (com l’oli d’oliva, de gira-sol, de soja o de blat de moro). Les troballes NO donen suport a les recomanacions dietètiques que limiten la ingesta de greixos al 30% de les calories diàries.
  • No s’ha observat que la ingesta de greixos provoqui un augment de les malalties cardiovasculars.
  • Aquest ha estat el primer gran estudi que descriu la relació que hi ha entre una ingesta per sota del 7% de l’energia diària  provinent de greixos i l’increment de mortalitat per malalties cardiovasculars.
  • Les troballes coincideixen amb les recomanacions de la Dieta Mediterrània que ha demostrat reduir la mortalitat prematura i les malalties cardiovasculars amb l’oli d’oliva i la fruita seca, que són les fonts habituals de greixos d’aquesta dieta.
  • Cal reconsiderar les directrius dietètiques mundials a la llum de la consistència de les troballes d’aquest estudi.

Durant dècades, les directrius dietètiques s’han centrat en la reducció del consum total d’àcids grassos i de greixos saturats amb la presumpció que, al substituir els àcids grassos saturats per carbohidrats i greixos insaturats, s’aconseguiria reduir el colesterol LDL i el risc de malaltia cardiovascular. Diversos assaigs i estudis han posat al descobert que aquesta reducció de malalties cardiovasculars no s’ha produït en fer aquestes modificacions a la dieta. Fins i tot, una reducció per sota del 7% incrementa el risc de mortalitat per malalties cardiovasculars.

Millora la teva dieta substituint part dels carbohidrats habituals (patates, pasta, arròs i pa) per fruites, verdures, llegums, fruita seca i llavors. Adopta l’estratègia 10 al dia, t’ho farà fàcil i gustós!
Recupera les amanides amb un bon raig d’oli d’oliva, suca amb el pa les salses dels guisats, assaboreix la cansalada del pernil, delecta’t sucant el rovell d’un ou ferrat o amb una torrada amb all i oli, rossega un bon grapat de fruita seca. Els greixos et nodreixen i et reforcen la salut! Recupera’ls!

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Per saber-ne més pots llegir la nota de premsa de la Faculty of Healt Sciences de la McMaster University presentant les conclusions de l’informe:”International study shows moderate consumption of fats and carbohydrates best for health

Compartir és estimar! de Jose Mondo

Tagged with: ,
Arxivat a Alimentació i salut

I tu, què en penses? Explica'ns-ho!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

La teva sessió de regal, d'Isabel Mas

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!

Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book
%d bloggers like this: