D’on ens neix la por d’equivocar-nos?

Woody Allen playing his clarinet in concert in New York City, a la Viquipèdia“If you don’t mess up from time to time,
it means you are not using all your opportunities”

Si no t’equivoques de tant en tant,
no estàs aprofitant totes les teves oportunitats.
Woody Allen

Woody Allen no va anar a les escoles d’aquest país, amb aquesta frase ens ho deixa clar, aquí tenim por d’equivocar-nos, i com que l’error i el fracàs estan estigmatitzats, ningú no volem equivocar-nos.

Tenim el focus d’atenció centrat en l’error, a tall d’exemple, els dictats que tenen 5 faltes es penalitzen i els encerts, ni es reconeixen, ni es valoren. Aquest mateix dictat de 250 paraules amb 5 faltes d’ortografia, o de gramàtica, té 245 paraules encertadament escrites, té 245 encerts, però sols en compten els 5 errors; hi ha una desproporció aclaparadora a favor de l’error. Aquesta focalització de l’atenció en l’error ens porta a viure amb por d’equivocar-nos, i la millor estratègia per a no equivocar-nos és no fer, hi ha altra, no tan radical, que consisteix en fer tan sols allò que està provadíssim que funciona, i així ens mor la creativitat, amb aquesta estratègia renunciem a innovar. Però, com ens diu Woody Allen, equivocar-nos és un indicador que ens mesura si estem aprofitant, o no, les nostres oportunitats.

Superar la por d’equivocar-te t’interessa. Superant la por de descobrir punts de millora, estimularàs la teva creativitat i reforçaràs la teva autoconfiança. Hi tens molt a guanyar! Posa-t’hi ara mateix! Puc ajudar-te a aconseguir-ho! Parlem-ne!

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Coach personal

Tagged with: , , ,
Arxivat a Desenvolupament professional, Gestió emocional
11 comments on “D’on ens neix la por d’equivocar-nos?
  1. yeagov ha dit:

    Excel·lent article. M’agraden les pel·lícules de Woody Allen, i moltes vegades n’he usat alguna frase seva en algun dels meus articles, clar, que també he usat frases de Groucho Marx. De fet, a Zelig Woody Allen ens explica l’extrany cas d’algú que per por a no encaixar aconsegueix tenir la capacitat de mimetitzar-se amb la gent que l’envolta, una altra manera d’intentar no equivocar-nos seria la d’intentar passar desapercebut. Evidentment Allen no passa desapercebut ni amb el que diu ni amb el que fa.
    És cert, generalment ens fixem més en allò que es fa malament, encara que sigui una fotesa que no pas en allò que en conjunt està bé. L’exemple de les faltes d’ortografia el trobo molt encertat, sovint donem més importància a això que no pas al text.

    • Sophia Blasco ha dit:

      No fer ens porta a no ser percebuts, com bé dius.
      No fer també ens nega el ser, ja que allò que fem determina allò que som.
      Gràcies per comentar!

  2. Oriol López ha dit:

    Totalment d’acord: ens hem de donar el permís de poder-nos equivocar.

  3. yeagov ha dit:

    O equivocant-nos aprenem.

  4. Ens ha frenat molt la nostra classica educació .” jo això dels mobils moders no ho entenc” ..” jo de música… no es el meu ” ” jo es que amb això de l’escriptura mai tinc traça” ” jo es que per sortir de viatge ..no entenc molt com fer-ho i millor que m’el preparin ” ….totes aquestes frases amagan la por a no fer les coses be i com be s’explica en aquest article …s’en ha educat així ..en canvi quan ets molt nen ..si no estas frenat..ho toques i remenes tot jugant i acabes dominant sense adonar-te allò que avans no sabies com fer-ho …
    M’agrada molt l’article. I soc una enamorada dels films de Woody

    • Sophia Blasco ha dit:

      M’agrada que t’agradi!
      Gràcies per concretar i compartir aquestes diferents expressions de la por a equivocar-nos que ens han inculcat.

  5. Mena Guiga ha dit:

    Sembla mentida com dos diferents enfocs, oposadíssims, poden estimular o no.

    • Sophia Blasco ha dit:

      Ens han educat per rebutjar l’error, i l’error sempre pot ser un punt de millora. Ens interessa redefinir-lo. Gràcies per comentar, Mena.

  6. Marta ha dit:

    És un molt bon exemple el del dictat, perquè cal estimular amb lo positiu, valorar- ho i ja desde petits a casa i l’ escola perquè així podem començar a entendre l’ error com quelcom aprofitable per créixer.
    Si, pensava en la nostra educació veient el dictat i realment n’ estem ben marcats, el que cal és felicitar per les coses positives i és alhora una forma de reforçar ,d’ animar i no de recular.
    Veig Sophia que molts temes estan relacionats clar…la por a equivocar- nos, provoca més autoexigència, més tendència al perfeccionisme i així anem trobant fils que tots es relacionen.
    Marta

    • Sophia Blasco ha dit:

      L’error entès com una oportunitat de millora és mou a fer. L’error entès com un fracàs personal ens paralitza, ens dóna malviure i no ens surt a compte! Gràcies Marta!

Els comentaris estan tancats.

La teva sessió de regal, d'Isabel Mas
Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!

%d bloggers like this: