12 claus per prevenir l’envelliment cerebral

Eyes of wisdom, de F H Mira, al FlickrL’envelliment és un procés biològic natural caracteritzat per un seguit de modificacions morfològiques i fisiològiques associades al pas del temps en els éssers vius. Aquests canvis repercuteixen en el deteriorament de la persona i redueixen la qualitat de vida.

Per al professor Francisco Mora Teruel, doctor en Neurociències per la Universitat d’Oxford, catedràtic de Fisiologia Humana a la Universitat Complutense de Madrid i catedràtic de Fisiologia i Biofísica a la Universitat d’Iowa, aquest procés s’inicia prop dels 30 anys, i cal considerar que hi compten en un 25%, la càrrega genètica, i en un 75%, el medi ambient i l’estil de vida.
Avui, sabem que el cervell és un òrgan plàstic que canvia constantment com a resultat de la interacció amb el medi, aquesta plasticitat cerebral persisteix en el cervell envellit i li permet adaptar-se als canvis.

Ara, sabem com aconseguir envellir amb èxit, amb bon ànim i amb bona salut. El doctor Francisco Mora, al curs “Cerebro y plasticidad: ¿se puede retrasar el envejecimiento del cerebro?” que impartí a la Universitat de Màlaga, va exposar 12 claus per frenar el procés d’envelliment cerebral:

  1. Menjar menys i adoptar hàbits dietètics saludables.
  2. Practicar exercici físic aeròbic.
  3. Fer exercici mental, procurar-nos una vida intel·lectual molt activa. Estudiar i aprendre coses noves cada dia, aprendre una llengua nova a partir dels 50 anys és un bon exercici per al cervell.
  4. Viatjar molt, ja que canviar el panorama perceptiu és un bon estimulant cerebral.
  5. Adaptar-nos als canvis socials.
  6. Viure en companyia, no viure sol.
  7. No fumar i respirar aire net, sense fum. Si fumes, allibera’t del tabac. Les persones fumadores avancen 14 anys les malalties pròpies de l’envelliment i moren 7 anys abans que les que no fumen. A més a més, les capacitats cognitives d’aprenentatge i memorització en les persones fumadores minven fins 5 vegades més ràpid que en les que no fumen.
  8. Posar l’estrès a ratlla.
  9. Dormir a les fosques, la foscor estimula la secreció de l’hormona melatonina que ens indueix el son i té un gran poder antioxidant.
  10. Evitar l’apagada emocional, preservar-nos la capacitat d’emocionar-nos, d’il·lusionar-nos i de motivar-nos amb reptes i objectius personals.
  11. Donar sentit a la vida amb agraïment.
  12. Assolir la felicitat.

El professor Francisco Mora ens diu, pel que fa al paper que juguen les emocions en l’envelliment cerebral: “A mí, no me cabe duda alguna de que la ralentización del envejecimiento arranca de esa emoción que carga de significado el mundo que nos rodea y nos impulsa a modificarlo”

Aquestes 12 claus ens poden ajudar a envellir amb èxit, adoptem-les!

Dissenyar el teu pla personalitzat per incorporar al teu estil de vida aquelles canvis que et puguin donar bons guanys en salut i en qualitat de vida t’interessa. Puc ajudar-te a aconseguir-ho. Parlem-ne!

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Documentat a:
¿Es posible frenar el envejecimiento cerebral?  publicat a la Unidad de Información Científica: A Fondo de la Universitat Complutense de Madrid
Estudiar un idioma a partir de los 50 años es clave para mantener joven el cerebro

Compartir és estimar! de Jose Mondo

Tagged with: , ,
Arxivat a Alimentació i salut, Aprenent a Cuidar Cuidant, Com fer ...
21 comments on “12 claus per prevenir l’envelliment cerebral
  1. Oriol López ha dit:

    Gràcies per aquestes bones recomanacions per envellir bé.

  2. Sophia, com sempre, molt interessant i útil. Ho he compartit amb molta gent que també t’agraeix el temps que dediques a donar-nos bons consells.

  3. Mercè ha dit:

    Em sembla be tenir en compte aquests propòsits per envellir bé. A mi se’m fa una mica difícil actualment definir el meu objetiu, per poder dedicar-mi. Porto un munt de temps buscant.
    Gràcies per els consells

  4. Jordi ha dit:

    Molt interessant!!!
    Gràcies

  5. amparo ha dit:

    génial, como sempre!!

  6. Passo del vuitanta anys pero penso posar en pràctica les recomanacions i he passat l’article a les meves filles perque també s’hi apliquin.

  7. Mercè Obach ha dit:

    Esta molt bé tot els teus escrits, ho comparteixo Gràcies!!!!!!!

  8. Estela Bayarri ha dit:

    Referent al punt #1, hàbits dietètics saludables, m’agradaria posar un gran èmfasi en el consum d’àcids grassos omega 3. El cervell està format de cèl·lules, com tot el cos, però aquestes, en dues terceres parts per àcids grassos. També són part important de la la retina dels ulls i algunes membranes cel·lulars, a través de les quals es produeixen les comunicacions entre les cèl·lules nervioses i tot el cos. Depressió, esquizofrènia, Alzheimer i trastorn d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) han estat associats amb nivells baixos d’omega 3. És un complement indispensable per a una bona salut neurològica i cardiovascular! Més informació: http://vida-de-sabor-autentic.blogspot.com.es/2013/08/greix-del-bo-omega-3.html

  9. Francesca ha dit:

    Molt útil i interessant. Gràcies!

  10. Mercè ha dit:

    Jo penso que quan trobi una feina del que sigui, amb un sou mil eurista rejoveniré una mica perquè em sentiré útil però, si a sobre, aquesta feina em dona un bon sou per mantenir-me i no haver de patir mal de caps de fer malabars amb els calés i poder compaginar estudis, idiomes, viatges i tot el que diu que hem de fer, de coses les quals són indirectament aconseguides PAGANT!! Quan arribi aquest dia, rejoveniré 20 anys…

    Salut…

    • Sophia Blasco ha dit:

      El plantejament que presentes va condicionat i et fa dependre d’una condició que no governes: trobar una feina amb un sou 1000€.
      Des del meu pont de vista, ens interessa més agafar les regnes de la nostra vida i gestionar-la adaptant-nos-hi, hi ha més opcions de les que sembla.
      Salut!

I tu, què en penses? Explica'ns-ho!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

La teva sessió de regal, d'Isabel Mas

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!

Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book
%d bloggers like this: