7 barreres de la comunicació que et poden complicar la vida

L’actiu més important de qualsevol organització som les persones. El flux d’informació que generem impacta, positivament o negativament. Necessitem una comunicació efectiva per assolir els nostres objectius

Les barreres en la comunicació distorsionen els missatges, la informació arriba alterada. Hi ha diversitat de barreres en la comunicació: semàntiques, físiques, biològiques, psicològiques,  socioculturals… A continuació en presentem algunes de les més habituals.

7 barreres de la comunicació que et poden complicar la vida:

  1. El soroll, la distància i les interferències intoxiquen i degraden la comunicació. Qualsevol missatge emès en un lloc sorollós es distorsiona, la informació es degrada i n’altera els efectes.
    El soroll afecta negativament el flux d’informació entre emissora i receptora. Els errors provocaran conflictes i malentesos, i afectaran negativament el procés.
  2. Els missatge desorganitzats i incomplets provoquen una comunicació ineficaç. La claredat, la precisió, la concreció i l’organització del missatge ens estalviaran malbaratar recursos i temps.
  3. Les dades de contacte desactualitzades o errònies ens tanquen canals de comunicació: Canvis del número de telèfon, adreces @ amb errors tipogràfics, …
    Integrar protocols d’actualització de les dades de contacte ens permetrà mantenir els canals de comunicació operatius, ens facilitarà la comunicació i ens estalviarà malentesos i pèrdues de temps.
  4. El to i el volum de les comunicacions orals a les reunions d’equip o a les presentacions. La ponent ha de parlar molt clar, mostrar convicció, mantenir un volum audible per a tothom, fins i tot per a les persones de l’última fila, i promoure la participació de l’audiència formulant preguntes. Proporcionar un resum de la reunió per correu electrònic a les participants o fixar per escrit els punts centrals de la reunió ens estalviarà confusions i malentesos.
  5. Saber quines són les àrees d’interès de cada persona de l’equip per decidir, amb bon criteri, a qui comuniquem què i com li ho comuniquem; necessitem adaptar els missatges a l’audiència.
  6. Llocs, argots i perspectives diferents proporcionen significats diferents i comprensions diferents. Una cap i una membre de l’equip tenen perspectives diferents i pensen diferent; les especialistes utilitzen argots específics no compartits per altres especialistes. Aquestes diferències poden comportar problemes en la comunicació; tenir-ho en compte ens ajudarà a millorar la comunicació. Construir el missatge clar i complet i preguntar per constatar que s’ha entès al complet.
  7. Donar per sabut, suposar que l’altra persona ja sap què volem dir-li, farà que el missatge que construïm sigui incomplet i provocarà una comunicació deficient.

Superar les barreres de la comunicació contribueix al bon funcionament de les organitzacions i de les relacions interpersonals; la comunicació eficaç redueix les taxes d’error, els conflictes i els malentesos.
Cada persona compta, al seu nivell, per superar les barreres de comunicació i aconseguir una comunicació eficaç.

Traducció i adaptació de Effect of Communication Barriers in Business Communication

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Coach personal

Tagged with: ,
Arxivat a Desenvolupament professional, Relacions Personals
La teva sessió de regal, d'Isabel Mas
Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!