Una dieta baixa en carbohidrats ens protegeix de l’envelliment cerebral

Una alimentació baixa en carbohidrats i rica en greixos atura l’envelliment cerebral, i fins i tot pot revertir-lo, segons l’estudi “Diet modulates brain network stability, a biomarker for brain aging, in young adults“, dirigit per la doctora Lilianne R. Mujica-Parodi, professora de la Universitat de Stony Brook, i publicat a PNAS. L’estudi ha posat al descobert:

  • Els canvis neurobiològics associats a l’envelliment comencen a fer-se evidents cap als 47 anys.
  • Aquest procés d’envelliment el podem evitar, o fins i tot revertir-lo, adoptant dos canvis dietètics: reduint la presència de carbohidrats simples a la nostra dieta, precursors de la glucosa, i augmentant la presència de greixos, els precursors dels cossos cetònics.

A l’estudi, van poder constatar que la cetosi dietètica incrementava l’activitat cerebral global i l’estabilitzava. La comunicació funcional entre les diverses regions cerebrals es desestabilitza amb l’edat, cap a finals dels 40 anys es fa molt evident, i està correlacionada amb una cognició més pobra i amb un increment de la resistència a la insulina. També van poder observar que, disminuint la glucosa i augmentant els cossos cetònics, l’estabilitat de les xarxes cerebrals es recuperava.

Les troballes d’aquest experiment comporten una mala i una bona notícia, va declarar la doctora Mujica-Parodi, professora del Departament d’Enginyeria Biomèdica de la Universitat Stony Brook. La mala notícia és que els primers signes de l’envelliment cerebral apareixen molt abans del que ens pensàvem. La bona notícia és que és possible prevenir, i fins i tot revertir, aquests efectes amb la dieta, reduint la glucosa i augmentant els cossos cetònics com a font d’energia per a les neurones.

Amb l’envelliment, les neurones van perdent capacitat per metabolitzar la glucosa eficientment, van morint-se lentament de fam i les xarxes cerebrals es van desestabilitzant, va explicar la doctora  Mujica-Parodi. Durant l’estudi, van poder constatar que, tan bon punt proporcionaven al cervell una font d’energia alternativa a la glucosa, els cossos cetònics, les xarxes cerebrals s’estabilitzaven.

La metodologia que van utilitzar per desenvolupar l’estudi els va permetre observar directament l’impacte de la glucosa i dels cossos cetònics sobre el cervell.

Els resultats addicionals de l’estudi foren:
– Els efectes de l’envelliment cerebral apareixen cap als 47 anys, amb un nivell de degeneració més ràpida cap als 60 anys.
– Fins i tot en adults més joves, menors de 50 anys, en produir una cetosi dietètica, augmentava l’activitat cerebral global i s’estabilitzaven les xarxes funcionals.
Els cossos cetònics són una font d’energia millor que la glucosa per a les neurones. Aquest fet s’havia demostrat anteriorment per a les cèl·lules del cor, l’estudi actual proporciona la primera evidència d’efectes equivalents per a les cèl·lules del cervell.

Aquesta troballa és molt important, l’envelliment cerebral, i especialment la demència, s’associen a un hipometabolisme; les neurones van perden gradualment la capacitat d’utilitzar eficaçment la glucosa com a font d’energia. Si augmentem la quantitat d’energia disponible per a les neurones proporcionant-los una font d’energia alternativa a la glucosa, els cossos cetònics, restaurem el funcionament del cervell estabilitzant les interconnexions entre les xarxes cerebrals i el rejovenim.

Reduir els carbohidrats i augmentar significativament la presència de greixos a la teva dieta és essencial per a la teva salut. Aquesta és una més de les raons per revaloritzar els olis i els greixos. A 10 consells per recuperar les bondats dels olis i dels greixos trobaràs moltes opcions per incrementar els greixos a la teva alimentació. Som-hi!

Documentat a Low-Carb Diet Could Boost Brain Health, Study Finds

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Coach personal

Tagged with: , , ,
Arxivat a Alimentació i salut
La teva sessió de regal, d'Isabel Mas
Agenda
Descarrega’t l’e-Book!
L'estrès, a ratlla! e-Book

Escriu la teva adreça de correu i rebràs els nous articles al teu correu immediatament!

%d bloggers like this: