5 claus per fer més saludables els teus àpats

Plat Harvard, d' A la teua Salut

El Plat Saludable representa les verdures, els cereals, les proteïnes i les fruites, i ens proposa incloure aquests nutrients en cadascun dels àpats i incorpora la proporció, representada per la fracció de plat, per aconseguir una alimentació equilibrada i saludable.
Fruites són totes les fruites en qualsevol forma de presentació.
Vegetals són totes les verdures, les hortalisses i els llegums crus, o cuits, frescs, congelats, en conserva, secs o deshidratats.
Grans, o Cereals, són tots els aliments elaborats amb blat, arròs, civada, farina de blat de moro, ordi o qualsevol altre gra de cereal: el pa, la pasta, la civada, els cereals de l’esmorzar en són alguns exemples.
Proteïnes són els ous, la carn, el peix, el mariscs, els llegums i la fruita seca. Com més diverses siguin les fonts de proteïna, més beneficis n’obtindràs. Si segueixes una dieta ovovegetariana, o vegetariana, pots aconseguir les proteïnes dels ous, dels llegums i de la fruita seca.

El Plat Saludable de Harvard que recull la imatge és l’adaptació feta per la School of Public Health de la Harvard University de la proposta MyPlate. MyPlate va ser una iniciativa impulsada pel “Dietary Guidelines for Americans” del Departament d’Agricultura dels Estats Units per ajudar a triar quins grups d’aliments, i en quina proporció, contribuïen a fer els àpats més saludables.

MyPlate incorporava un cinquè grup, que anomenava “Diary“, on incloïa els làctics. Encara que sovint considerem els làctics com la font de calci per excel·lència, la llet no n’és ni l’única font ni la millor, segons la School of Public Health de la Harvard University, com he recollit a l’article El calci i la llet. El doctor Masgrau també ens en dóna el seu parer a l’article El mite de la llet. Per garantir-nos les necessitats de calci hi ha molts altres aliments vegetals rics en calci.

MyPyramid, by United States Department of Agriculture, a la ViquipèdiaEl Plat Saludable substitueix la tradicional Piràmide dels Aliments, MyPyramid, per un disseny senzill i amb noves recomanacions per ajudar a adoptar bons hàbits alimentaris. La Piràmide dels aliments feia difícil decidir quins aliments i en quina proporció diària, constituïen una dieta saludable.

El Plat Saludable dóna 5 claus per fer més saludables els teus àpats:

  1. Incrementar les racions diàries de fruites i verdures fent que, en cada àpat, constitueixin, almenys, la meitat del plat.
  2. Augmentar els cereals integrals, proposant que la meitat dels cereals que mengis diàriament siguin complets, o integrals.
  3. Ajustar les proteïnes a ¼ del teu plat. El peix, el pollastre, els llegums i la fruita seca són fonts de proteïnes saludables. Estalviar-te la carn vermella i les carns processades.
  4. Optar per olis vegetals saludables i utilitzar-los amb moderació. Triar olis com el d’oliva, soja, blat de moro, gira-sol, cacauet, i altres, i evitar els olis parcialment hidrogenats, que contenen greixos trans no saludables. Recordar que un etiquetat que digui ‘baix en greix’ no és sinònim de saludable.
  5. Beure aigua en comptes de begudes ensucrades.

A més a més, és també recomanable reduir el consum de sal.

La imatge d’El Plat Saludable ens fa més fàcil triar àpats saludables.

Dissenyar el teu pla personalitzat per guanyar salut i qualitat de vida t’interessa. Puc ajudar-te a aconseguir-ho. Parlem-ne!

Si el teu objectiu és aprimar-te definitivament, adopta el programa Dieta, mai més! i t’aprimaràs de forma saludable i sostenible, menjant i gaudint, sense pesar els aliments ni comptar les calories, sense prohibicions, sense suplements i sense exhaurir-te cremant calories. Comença avui mateix! Parlem-ne!

Sophia Blasco Castell, assessora i coach

Documentat a:
Healthy Eating Plate & Healthy Eating Pyramid
ChooseMyPlate.gov
El mite de la llet

Compartir és estimar! de Jose Mondo

Tagged with: , ,
Arxivat a Alimentació i salut, Com fer ...
9 comments on “5 claus per fer més saludables els teus àpats
  1. Oriol López ha dit:

    Realment, molt més clara aquesta representació que la de la ja clàssica piràmide dels aliments.

  2. […] una alimentació sigui correcta, cal que sigui variada, equilibrada i suficient. La dieta mediterrània, que reuneix aquestes tres […]

  3. Sandra ha dit:

    Molt interessant, igual que el link sobre llet de vaca. Gràcies!!

  4. […] una alimentació sigui correcta, cal que sigui variada, equilibrada i suficient. La dieta mediterrània, que reuneix aquestes tres […]

  5. Francesc Prenafeta ha dit:

    Esta be, pero es millor la dieta mediterrània, que a les fruites i verdures hi afegeix fruits secs, oli d’oliva i peix sovint.

I tu, què en penses? Explica'ns-ho!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: